fbpx

פרק 46: מִן תִמַכּ לבּאבּ א(ל)סַמַאא. מהפה שלך לפתח השמיים. من تمك لباب السماء

פרק 45: אִבּנַכּ וַחידַכּ אִסְחאק? בנך יחידך יצחק? أبنك وحيدك إسحاق؟פרק 47: הון מדפון אלְכַּלבּ. כאן קבור הכלב. هون مدفون الكلب


לימודי ערבית

 

נ. בּחלקה 45 חכּינא שווי ען קצת א(ל)תַצְ’חִיֶה ותַעלמנא אנו למא פי א(ל)תַוְראה בּחכּו ען תצ’חית אִסחאק בּשכּל מעין, פי אלקראן מש מד’כּור בּמין אִנטלבּ אבּראהים עליה א(ל)סלאם, יצַ’חי. 

בפרק 45 דיברנו קצת על סיפור העקידה ולמדנו שבעוד שבתורה מדברים על עקידת יצחק באופן מסויים (ספציפי), בקוראן לא מוזכר את מי נדרש אברהם, עליו השלום, להקריב. 

א. בּס אַע’לבּית אלמֻפַסְרין ללקראן בּקולו אנו אלקצה הי ען אסמאעיל. 

אבל רוב פרשני הקוראן אומרים שהסיפור הוא על ישמעאל. 

נ. טבּען. ופי פרְק תאני ומהם בּין א(ל)תקליד אליהודי וא(ל)תקליד אלאסלאמי. יעני חסבּ א(ל)תוראה האג’ר ואסמאעיל אִנטרדו מן בּיתהן בּעד ולאדת אסחאק. 

בּנפהם מן אלקצה אנו סארה טלבּת מן ג’וזהא אבּראהים יטרד האג’ר ואסמאעיל. בּא(ל)נסבּה לאבּראהים,  בּאלבּדאיה  מא כּאן בּדו יעמל היכּ, עשאן אסמאעיל הו אבּנו. 

בּס, חסבּ אלקראן וא(ל)תקליד אלאסלאמי, האג’ר ואבּנהא אסמאעיל מא אנטרדו. אבּראהים אח’ד’הן עלא מכּה עשאן יכּמל אסמאעיל אִראדת אללה תַעאלא, יעני כּג’זֻ מן אלח’טה אלאִלַהִיַה

כמובן. ויש הבדל נוסף וחשוב בין המסורת היהודית למסורת המוסלמית. לפי התורה הגר וישמעאל גורשו מביתם אחרי לידת יצחק. 

אנו מבינים מהסיפור ששרה דרשה מבעלה אברהם לגרש את הגר ואת ישמעאל. לגבי אברהם, בהתחלה הוא לא רצה לעשות את זה, כי ישמעאל הוא בנו. 

אבל, לפי הקוראן והמסורת האסלאמית, הגר ובנה ישמעאל לא גורשו. אברהם לקח אותם למכה כדי שישמעאל ימלא את רצון האל יתברך, כלומר כחלק מהתוכנית האלוהית. 

א. עלא כּל חאל, פי הון קצת אִנפסאל בּין ולדֵין לאבּראהים וטבּען מן וִג’ת א(ל)נט’ר אליום בּנפהם אנו האי כּאנת נֻקטת אלאנקסאם בּין א(ל)שעבּ אליהודי וא(ל)שעבּ אלערבּי או אלאסלאמי, ממכּן אִלהא נתאיג’ כּבּירה לחד אליום. 

בכל מקרה, יש כאן סיפור של הפרדה בין שני ילדיו של אברהם וכמובן שמנקודת הראות של היום, אנו מבינים שזאת הייתה נקודת הפיצול בין העם היהודי לעם הערבי או האיסלאמי, ויכול להיות שיש לזה השלכות עד היום. 

נ. צחיח. ואנא פכּרת אנו סמוכּ אסמאעיל עשאן הדא אלאנקסאם. 

נכון. ואני חשבתי שקראו לך אישמעאל בגלל הפיצול הזה. 

א. כַּאִנו בקול טריק אסמי “ליש טרדת אבּנכּ? ליש פכּית אלעֵילה?”

כאילו שאני אומר דרך שמי “למה גירשת את בנך? למה פירקת את המשפחה? 

נ. וא(ל)צַדמֶה מענא לחד אליום. 

והזעזוע (טראומה/שוק) אתנו עד היום. 

א. בּזבּט! 

בדיוק. 

נ. בּס למא סאלתכּ בּאלחלקה אללי פאתת ליש אעטוכּ הדא אלאסם, יעני אסמאעיל, קלתלי אנו א(ל)סבּבּ מא כּאן מערוף למא אנולדת ובּס אליום בּתפהם אנו פי עלאקה לקצת ולאדת אסמאעיל וולאדת בּנתכּ טריק בּדילה. יעני אנת ומרתכּ כּמאן כּאנת עננכּו צֻעובּאת תג’יבּו אולאד, זי אבראהים וסארה אללי תסאעדו בּהאג’ר. 

אבל כאשר שאלתי אותך בפרק הקודם למה נתנו לך את השם הזה, כלומר אישמעאל, אמרת לי שהסיבה לא הייתה ידועה כאשר נולדת ורק היום אתה מבין שיש קשר בין סיפור לידת ישמעאל ולידת בתך בעזרת פונדקאית.  כלומר גם לך ולאישתך היו קשיים להביא ילדים כמו אברהם ושרה שנעזרו בהגר. 

א. ושו אלמשכּלה?

מה הבעיה?

נ. בּנפעש יכּון סבּבּין לאסמכּ. לאזם תח’תאר ואחד. קצת אלאנקסאם ולא קצת אלבּדילה. 

לא ייתכן שיהיו שתי סיבות לשמך. אתה חייב לבחור אחת. סיפור הפרידה או סיפור הפונדקאית.

א. ואִזא בּדיש אַחְ’תאר? 

אסמעי, בּשוף אנו קצת אסמאעיל והאג’ר, פיהא גֻ’דור א(ל)צִראע בּס כּמאן ג’דור אלאַמַל למֻסתקבּל אחסן. 

היכּ חיאתנא, פי כּל אזמה בִּנדַוִר ען אלאמל ואלמסתקבּל אלחלו לאולאדנא. מש היכּ?

ואם אני לא רוצה לבחור?

תשמעי, אני רואה שסיפור ישמעאל והגר, יש בו שורשים של הסכסוך אבל גם שורשים של תקווה לעתיד טוב יותר. 

ככה הם החיים שלנו, בכל משבר אנו מחפשים את התקווה ואת העתיד הטוב יותר לילדים שלנו. לא ככה?

נ. צחיח. 

מאשי, אנת מא בּדכּ תִח’תאר. וקֻלנא אנו האג’ר למא ג’אבּת אבּן אַוַל לאבּראהים וסארה, הי מא אח’תארת, עשאן כּאנת ג’אריֶה בּדון חריֶת אח’תיאר. 

בּס אלבּדילה אִללי ג’אבּתלכּ ולמרתכּ בּנת, הי אח’תארת, יעני כּאנת בּתשתע’ל בּאח’תיארהא ורַעְ’בּה למסאעדת אלאח’רין. ובּדון אַי צַ’ע’ט אקתצאדי או אג’תמאעי או כּל צ’ע’ט ת’אני. עשאן היכּ, בּדי אסמע כּמאן שווי ענהא. מין הי האי אלמרה אללי תִחבַּל ותחמל גַ’נין 9 אשהֻר בּס עשאן בּדהא תסאעד אלאח’רין? ענג’ד אשי מש טבּיעי. 

נכון. 

בסדר, אתה לא רוצה לבחור. ואמרנו שכאשר הגר הביאה בן ראשון לאברהם ושרה, היא לא בחרה, כי היא הייתה שפחה בלי חופש בחירה. 

אבל הפונדקאית שהביאה לך ולאישתך בת, היא כן בחרה, כלומר היא פעלה מתוך בחירה שלה ורצון לעזור לאחרים. ובלי לחץ כלכלי או חברתי או כל לחץ אחר. לכן, הייתי רוצה לשמוע עוד קצת עליה. מי זאת האישה הזאת שנכנסת להריון ונושאת עובר 9 חודשים רק בגלל שהיא רוצה לעזור לאחרים? זה באמת דבר לא טבעי. 

א. הי מרה רַאאִעַה וחאצה בּלא שכּ. מִתדיינה. אִלהא 4 אולאד זראר. 

היא אישה מדהימה ומיוחדת ללא שום ספק. דתייה. יש לה 4 ילדים קטנים. 

נ. יהודיֶה, צח?

יהודייה, נכון?

א. אה, טבּען. 

כן, כמובן. 

נ. ווין סאכּנה?

איפה היא גרה?

א. פי מא יֻסַמַא גוש עציון. 

במה שנקרא גוש עציון. 

נ. יעני מא יֻסַמא אלצַ’פה אלע’רבּיה. 

כלומר מה שנקרא הגדה המערבית. 

א. צחיח. 

נכון. 

נ. יעני מא יֻסמא אלאִחתלאל. 

כלומר מה שנקרא הכיבוש. 

א. צחיח. 

נכון. 

נ. לַחט’ה יא זלמה. דאימן קלתלי אנו אנת צ’ד אלאחתלאל ואסא בּפהם מנכּ אנו בּנתכּ אִנולדת בּפַצִ’ל אלמסאעדֶה מן בּדילה אִללי סאכּנה פי אלאחתלאל. 

רגע גבר. תמיד אמרת לי שאתה נגד הכיבוש ועכשיו אני מבינה ממך שבתך נולדה בזכות העזרה מפונדקאית שגרה בכיבוש. 

א. צחיח. 

נכון. 

נ. יעני בּפצ’ל מֻסתַוְטִנה. 

כלומר בזכות מתנחלת. 

א. אההה…. צחיח. 

אה… נכון. 

נ. כּמאן אליום אנת צִ’ד אלאִסתטאן? 

גם היום אתה נגד ההתנחלות?

א. אה, טבּען. 

כן, כמובן. 

נ. והי, יעני אלבּדילה בּתערף אנו אנת צ’ד אלאחתלאל ואלאִסתטאן? 

והיא, כלומר הפונדקאית יודעת שאתה נגד הכיבוש וההתנחלות?

א. אה. 

כן. 

נ. בּס קלתלי אנו אנתו, עלאקאתכּו חלוה ואנתו מתל עילה והיכּ. מש ממכּן, יא זלמה! 

אבל אמרת לי שיש ביניכם קשר טוב ושאתם כמו משפחה וכו’. זה בלתי אפשרי גבר! 

א. שו אלמשכּלה? שו אלע’ריבּ? 

מה הבעיה? מה מוזר?

נ. כּמאן מרה בִּתְחַאוִל תְחַרבִּטני? בּתעמל חאלכּ בּסיט? 

עוד פעם אתה מנסה לבלבל אותי? אתה עושה את עצמך תמים?

א. שופי… אנא צ’ד אלאחתלאל ואלאסתטאן בּשכּל עאם, צ’דהן כּסיאסת דולת אסראאיל. בּס פיש ענדי אשי צ’ד אי מֻסתוטן יהודי שַח’ציאן. אִחְ’תִלאף אידיולוג’י מש מַעַנַתו חִ’לאף שַח’צי, עלא כּל חאל מש לאזם יכּון היכּ. טבּען פי כּל עילה פי אִח’תלאפאת וחִ’לאפאת בּס פי חבּ ופי שרף. מש כּל אח’תלאף או ח’לאף לאזם ינתהי בּטרד וצראע. 

תראי… אני נגד הכיבוש וההתנחלות באופן כללי, נגדם כמדיניות של מדינת ישראל. אבל אין לי דבר נגד מתנחל יהודי כלשהו באופן אישי. הבדל אידיאולוגי לא בהכרח צריך להוביל למחלוקת אישית. בכל מקרה זה לא חייב להיות כך. כמובן שבכל משפחה יש הבדלים ומחלוקות, אבל יש אהבה וכבוד. לא כל שוני או מחלוקת צריכה להיגמר בגירוש וסכסוך. 

נ. זַי קצת אסמאעיל פי א(ל)תוראה. 

כמו סיפור ישמעאל בתורה. 

א. בּזבּט. 

בדיוק. 

נ. חלו כּתיר, יעני האי וִג’הת א(ל)נַט’ר. בּס בּערפכּ פתרה טוילה, קבּל מא אִנולדת בּנתכּ וכּל האי אלקצה מע אלבּדילה. בּפכּר אנו תעַ’יַר אשי ענדכּ. 

יפה מאד, כלומר זאת הפרספקטיבה. אבל אני מכירה אותך תקופה ארוכה, לפני שנולדה בתך וכל הסיפור הזה עם הפונדקאית. אני חושבת שמשהו השתנה אצלך. 

א. אלחק מעכּ. זי כּל ואחד פי ענדי אאראא מֻסְבַּקה  בּא(ל)נסבּה לנאס מא לי עלאקאת יומיה מעהן. 

למא בּתכּון עלאקאת שַח’ציה ועמיקה טבּען כּמאן אלאראא אלמסבּקה בּתִתעַ’יַר ובּנפהם אנו פיש אשי אסמו אבּיצ’ או אסוד. אלְחיאת מֻלַוַנה. 

את צודקת. כמו כל אחד יש לי דעות קדומות בקשר לאנשים שאין לי קשרים יומיומיים אתם. 

כאשר יש קשרים אישיים עמוקים כמובן שגם הדעות הקדומות משתנות ואנו מבינים שאין דבר כזה שחור לבן. החיים צבעוניים/מגוונים. 

נ. והיכּ כּמאן בּא(ל)נסבּה ללעלאקאת בּין ערבּ ויהוד. 

וכך גם לגבי הקשרים בין ערבים ויהודים. 

א. בּזבּט. שופי פי דולת אסראאיל לאזם נבּני מֻג’תַמע מֻשתרַכּ, מש בּס בּין יהוד וערבּ, כּמאן בּין יהוד ויהוד, יעני מתדיינין ועַלמאניין, יסאר וימין, והיכּ. וטבּען כּמאן בּין יהוד וערבּ. 

בדיוק. תראי במדינת ישראל אנו חייבים לבנות חברה משותפת, לא רק בין יהודים וערבים, אלא גם בין יהודים ויהודים כלומר דתיים וחילוניים, שמאל וימין וכו’. כמובן שגם בין יהודים וערבים. 

נ. נפס אלאשי פי אלמג’תמע אלערבּי. שו בּתפכּר? אנו פיש אִחְ’תִלאפאת כּבּירה בּין ערבּ וערבּ? טבּען פי. בּין סֻכּאן אלקריה וסכּאן אלמדינֶה. בּין מתדיינין ומש מתדיינין. בּין ערבּ 48  יעני ערבּ אלדאח’ל וערבּ 67, בּין מסלמין ומסיחיין והיכּ יעני. 

אותו הדבר בחברה הערבית. מה אתה חושב? שאין מחלוקות גדולות בין ערבים וערבים? כמובן שיש. בין תושבי הכפר לתושבי העיר. בין דתיים ללא דתיים. בין ערביי הפנים (אזרחי ישראל) וערביי 67 (תושבי הרשות), בין מוסלמים לנוצריים וכו’. 

א. ואזא נחאול נְחִל אלאח’תִלאפאת בּיננא כּאַבְּנַא אדם, כּאנסאן ומש כּאידאולוג’יה ממכּן נתקדם לקדאם בַּדַל מא נִרג’ע לַוַרַא. 

ואם ננסה לפתור את המחלוקות בינינו כבני אדם, כבני אנוש ולא כאידיאולוגיה ייתכן שנתקדם קדימה במקום לסגת לאחור.  

נ. מִן תִמַכּ לבּאבּ א(ל)סמאא. אנשאללה. 

מהפה שלך לפתח השמיים (לאלוהים). בעזרת השם. 



לחצו כאן לחזרה לעמוד הפודקאסט הראשי.

להאזנה לפרקים האחרונים

פרק 47: הון מדפון אלְכַּלבּ. כאן קבור הכלב. هون مدفون الكلب

פרק 45: אִבּנַכּ וַחידַכּ אִסְחאק? בנך יחידך יצחק? أبنك وحيدك إسحاق؟

פרק 44: אלְתַחְ’ת בִּדו אלְמַריצ’. המיטה רוצה את החולה. التخت بده المريض

פרק 43: חַלְקַה בּונוס. פרק בונוס: מֻקאוַמֶה לַשוּ? התנגדות למה


לימודי ערבית


    *שדות חובה
    צרו קשר עם Lingolearn
    צריך עזרה?