הטכנולוגיה התפתחה בצורה מופלאה בשני העשורים האחרונים והפכה את האינטרנט לכלי מרכזי בחיינו. אנחנו קונים דברים דרך האינטרנט, משלמים חשבונות, מנהלים קשרים דרך רשתות חברתיות ואפילו יכולים ללמוד שפה חדשה.
במאמר הבא אני אנסה למנות כמה מהיתרונות שיש ללימוד עברית כשפה שנייה דרך האינטרנט ואשווה את הלימוד באינטרנט ללימוד “קונבנציונאלי” פנים מול פנים.
בתור מורה המלמד כרגע בשתי השיטות אני חייב לציין כי ללימוד עברית דרך האינטרנט ישנם יתרונות לא מבוטלים. כאן ב”לינגולרן” אנחנו משתמשים בפלטפורמה הנקראת Zoom. הפלטפורמה מאפשרת לי בתור מורה, להעביר את החומר / מערכי השיעור בצורה נוחה מאוד לתלמיד/ים היושבים מולי במדינה אחרת, מול מסך המחשב שלהם.
הדבר נכון במיוחד לגבי האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותי. כאשר אני מלמד עברית פה בקופנהגן – דנמרק את חברי הקהילה היהודית, לא תמיד עומדים לרשותי האמצעים הטכנולוגיים בהם אני משתמש בצורה כה פשוטה כאשר אני מלמד עברית ב”לינגולרן” דרך האינטרנט. הדוגמא הבסיסית ביותר היא המחשב.
דרך המחשב אני יכול להעביר את חומרי הלימוד לתלמיד בצורה נוחה וברורה, בין אם מדובר בתרגילים שונים, בתמונות דרכם אני רוצה להפעיל את התלמידים או קטעי ווידאו בהם אני משתמש על מנת לחזק את ההבנה של השפה החדשה – עברית. אותו מחשב לצערי אינו דבר מובן מאליו בכיתות הלימוד בקהילה היהודית בקופנהגן ושימוש במחשב דורש הזמנה מראש ובירוקרטיה, שלי בתור מורה אין זמן ו/או רצון להתעסק בה. ישנן כמובן כיתות לימוד מאובזרות יותר בהם מחשב ולעיתים אף מקרן הם חלק אינטגרלי מהכיתה, אך גם במקרים האלה הדלקת המחשב וחיבורו למקרן עלולים לקחת זמן רב (במיוחד לטירון כמוני בכל הקשור לטכנולוגיה וחיבורים שונים).
לכן כאשר אני מלמד דרך האינטרנט המחשב כבר דלוק, וכל שעלי לעשות הוא לחלוק את הקובץ אותו אני מבקש להעביר לתלמיד דרך הפלטפורמה (דבר קל ופשוט שאפילו אני מצליח לעשות בתוך פחות מדקה). כך שאין עיכובים מיותרים בשיעור או קטיעת רצף מרגיזה בה התלמיד/ים מחכה/ים זמן רב לחידושו של השיעור. הפגיעה בריכוז (מצרך כל כך חשוב בלימודי שפה חדשה) נפגע ולוקח לתלמיד זמן רב, אפילו לאחר החיבור המוצלח בין כל האמצעים הטכנולוגים, לחזור לרמת הריכוז בו היה לפני ההפסקה הכפויה בשיעור.
שכלולם ושדרוגם של האמצעים הטכנולוגיים וביניהם גם מהירות הגלישה באינטרנט, מאפשרים לי ולתלמיד לראות אחד את השני דרך תמונת ווידאו ברורה שאינה פוגעת באיכות השיעור. אני אומנם יליד שנות השמונים וחיבור האינטרנט הראשון שלי היה במהירות של 56.6 קילובייט, אבל היום החיבור הנפוץ מספיק מהיר כך שהעלאת התמונה אינה פוגעת באיכות הקשר בין המורה לתלמיד ומאפשרת (בדיוק כמו באולפן חי) קשר ישיר וחי בין המורה לבין התלמיד. לכן בכל שיעור שאני מעביר חשוב לי מאוד שלא רק אני אלא גם התלמיד נפעיל את המצלמות שברשותנו, כדי שנוכל לראות אחד את השני ולתקשר בצורה אישית יותר. דבר זה לדעתי, מקל בצורה נכרת על התלמיד בכל הקשור להבנת החומר שהמורה מעביר ומן הצד השני הדבר מקל גם על המורה להבין את התלמיד בצורה ברורה יותר וכך להתאים את הגישה ורמת החומרים ליכולותיו של התלמיד בצורה מדויקת הרבה יותר.
יתרון נוסף שאולי אינו קשור כל כך ללימודים עצמם אך עדיין בעל חשיבות רבה, הוא השמירה על איכות הסביבה. כמות הדפים אותם אני מעתיק בכל שיעור אותו אני מעביר באולפן החי, וכמות הדפים שנזרקים לפח בסוף כל שיעור מצערת אותי מאוד. אני שמח לחסוך את בזבוז הנייר המיותר הזה כאשר כל התרגילים וכל החומרים המועברים דרך האינטרנט נשמרים על המחשבים האישיים שלי או של התלמידים כמו גם התרגילים ושיעורי הבית אותם ניתן לעשות ישירות מהמחשב ולהגיש אותם בצורה נוחה ופשוטה דרך המייל.
לינגולרן הנו אתר לימוד שפות באינטרנט, המאפשר לכם לעשות קורס עברית למתחילים, או לשפר את מיומנויות העברית שלכם וללמוד עברית עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת.