המהפכה הלשונית נחשבת כאחת התפניות הגדולות והמשמעותיות ביותר שעבר האדם. המהפכה הלשונית היא בעצם שינוי גנטי וחברתי שעבר המין הומו-ספיאנס לפני כ-70,000 שנה, אשר אפשר לבני המין יכולות התקשרויות זה עם זה וקיום של עושר מילים ורעיונות. לפי ספרו של ד”ר יובל הררי “קיצור תולדות האנושות”, המהפכה הלשונית היא זו שאפשרה לבני המין הומו-ספיאנס להפוך לשולטים בכדור הארץ . הייתה זו אחת מ-3 המהפכות החשובות בהיסטוריה של המין האנושי, בעקבותיה התרחשו גם המהפכה החקלאית והמהפכה המדעית. לפני המהפכה הלשונית, חיו במקביל להומו-ספיאנס כמה מיני אדם שלא היו פחותים מההומו ספיאנס מבחינת גודל המוח, יכולותיהם הקוגניטיביות או החברתיות. השפות האנושיות השונות, הן שאפשרו להומו-ספיאנס ליצור שיתופי פעולה מורכבים ומתמשכים שבעלי חיים אחרים, אפילו הדומים לנו ביותר, אינם מסוגלים לנהל.
מאז התפתחות השפה, לראשונה יכל האדם לשתף אדם אחר בעולם הפנימי והמדומיין שלו. התקשורת בין בני אדם אינה מבוססת יותר על מידע מציאותי לגבי המתרחש באותו רגע בלבד, אלא גם על העברת מידע מדומיין. כך יכול האדם לתכנן תוכניות ארוכות טווח ומורכבות, תוך ירידה לפרטי פרטיהן של התוכניות, ולהוציא אותן אל הפועל בשיתוף פעולה עם אנשים נוספים. מאז המצאת השפה, יכולים בני אדם לחלוק רעיונות על החזון, השאיפות והחלומות שלהם עם חבריהם וליצור שיתופי פעולה סביב רעיונות מופשטים כגון תיאוריות מדעיות, דת, מדינה, חברות עסקיות ועוד.
במשך 6 מיליון שנה, עד להופעתו של ההומו-ספיאנס לפני כמאה אלף שנה במהלך האבולוציה, גדל נפח מוח האדם מ-400 גרם ל-1400 גרם. שינוי דרסטי זה אינו מוסבר על-ידי השינוי במשקל הגוף ולכן עלה הצורך בהסבר לגדילה מסיבית זו. השערה אחת גורסת כי אבותינו הקדמונים, שיצרו כלי עבודה וחיו בקבוצות חברתיות, נדרשו לפתח יכולות חדשות: לתקשר עם אחרים בקבוצה, לעמוד על כוונותיהם, ולחוש אמפתיה. השוואה באנטומיה של מוח האדם עם מוח הקוף מעלה כי למרות שיש דמיון בין אזורים מסוימים, מוח האדם שונה בגודלו, במורכבותו ובעיקר בארגון התפקודי שלו. אחד ההבדלים בין מוח האדם והקוף היא האונה הקדמית, הממלאת תפקיד ברכישת שפה, פתרון בעיות, דמיון ותכנון העתיד. נמצא כי היא מפותחת לאין ערוך בבני אדם לעומת בעלי חיים אחרים.
השפה המדוברת, שהתפתחה במקביל לשימוש בכלי עבודה, הפכה עם הזמן ליותר ויותר מפורטת ומתוחכמת. השימוש בשפה על ידי בני האדם שונה מאוד מקריאות האזהרה של בעלי החיים, שגם הם מדברים זה עם זה, בכך שיש לנו כללי דקדוק ותחביר. אנו מרכיבים משפטים על ידי צירוף מילים יחד, בכדי שנוכל להעביר מסרים הרבה יותר מורכבים שמתייחסים למושגים מופשטים ומדומיינים כגון הזמן, סיבה ותוצאה, חלומות ויופי. יש הטוענים כי בעזרת השפה גדלו סיכויי הישרדותם של בני האדם כיון שהיא זו שאפשרה לבני אדם לשתף פעולה, להתארגן בקבוצות גדולות וגם להילחם.
מכאן, שהתפתחות המוח קשורה בהתפתחותה של השפה. מה לגבי שפה שנייה, שלישית ועוד? האם אלו ממשיכים ומפתחים את המוח לכיוונים נוספים? לפניכם תשובה חלקית לשאלה זו.
חוקרים רבים הגיעו להסכמה כי שליטה ביותר משפה אחת משפיעה באופן חיובי על היכולות החברתיות והקוגניטיביות של האדם.
מחקרם של למברט טוקר (1972) ליווה תלמידים דוברי אנגלית אשר למדו בבית ספר דובר צרפתית במונטריאול במשך 7 שנים. החוקרים עקבו אחרי ההתפתחויות הקוגניטיביות והחברתיות של התלמידים דוברי שתי השפות לעומת חבריהם הדוברים שפה אחת בלבד. הם הראו כי לתלמידים הדוברים שתי שפות ישנם יתרונות רבים לעומת חבריהם מבחינת כישורי השפה ויכולת החשיבה. בנוסף, מחקרים אחרים מצאו כי לימוד שפות משפיע לטובה על הכישורים הלשוניים והחברתיים של התלמיד (Hamers and Blanc, 2000).
לסיכום, נראה כי במהלך האבולוציה, השפה גרמה לגדילתו של המוח האנושי ושיפרה את יכולותיו. מעבר לכך, ממחקרים שבחנו את השפעתה של למידת שפות נוספות עלה כי למידת שפה שנייה ושלישית שיפרו את היכולות הקוגניטיביות, הרגשיות, הלשוניות והחברתיות של התלמידים.
כל שנותר לכם הוא לגשת למלאכה… בהצלחה!
לינגולרן הינו אתר ללימוד שפות באינטרנט, המציע קורסי שפות למתחילים וכן תוכניות לימוד למתקדמים המעוניינים לשפר את מיומנויות השפה שלהם. בלינגולרן תוכלו ללמוד שפות עם מורים מנוסים וחומרי לימוד מעולים, בכיתה וירטואלית מתקדמת.